29 augustus 2005

9 Port de Larrau

naam: Port de Larrau
Ligging: FR, SP, Pyreneeën, op de grens tussen Spanje en Frankrijk
Hoogte: 1585 m
Stijging: 7,9 % (1250 hm) 15,3 km (noordkant)
4,2 % (815 hm) 19,3 km(zuidkant)
Index Salite.ch: 148,7 resp 61,4
Beklommen: 1991

De Pyreneeën en Nederlandse renners gaan niet goed samen. Wim van Est viel van de Aubisque in 1953 en sindsdien is het eigenlijk malaise met ons daar in de Tour. Erik Breukink won in 1987 in Pau wel een bergetappe, maar dat is een van de schaarse uitzonderingen. De Alpen, dáár halen we onze succesen. Het is dichterbij, minder stoffig, minder Spaans en meer Duits en dus vertrouwder. Dat neemt niet weg dat er schitterende cols liggen. De Agnes, Burdincurutcheta (alleen de naam al), de Tourmalet, Port de Pailhères, Menté: het is moeilijk kiezen.
Uiteindelijk kies ik voor de Port de Larrau. De zuidkant loopt vanuit Spanje, heel rustig maar gestaag en over goede wegen. De col heeft me echter waanzinnig veel moeite gekost. Daar heb ik ervaren wat een frigale (hongerklop) is toe mijn fietsmaten mij stuk voor stuk voorbij reden. De noordkant heeft een extreem steil stuk net voor het dorp Larrau, waar we toen op de camping stonden. Deze kant is ook een mooie klim, maar wat me vooral bij is gebleven is dat we op een druilerige dag in deze klim boven de wolken uitkwamen en we -net als in een vliegtuig- in een heerlijk zonnetje op ´slagroom´ keken>

De top 10 tot dusver
9 Port de Larrau
10 Ruiterberg

Geen opmerkingen :