28 september 2008

Nieuwe wegen


Even stilte bij Sjaak Schakelt, maar Sjaak heeft verre van stilgezeten. Wat heet, sinds het tochtje in de Ardennen heeft hij niet meer gefietst maar wel bijna 200 km hardgelopen. Hoe dat zo komt? Na de Ventoux was de grootste uitdaging dit seizoen wel weg. En wie in augustus in het land was weet dat er weinig aanleiding was om in het zonnetje te gaan fietsen. Tijdens de vakantie in Texel ging de Gios niet mee, maar wel de loopschoenen. In de uitverkoop een loopshirt en korte loopbroek gehaald en los kon het gaan. Na Texel nog een paar keer gelopen en dat ging zo aardig dat Sjaak een Besluit nam. Over ruim een half jaar loopt hij zijn eerste marathon.

Sindsdien loop ik trouw -volgens een echt Schema- drie tot viermaal per week hard. De vakantiekilo's waren snel weg en volgens de VdH hou ik 'geen vet op mijn lijf' meer over. Dat valt wel mee, maar inderdaad wordt het wel allemaal wat strakker. En neemt de conditie toe. En aangezien het trainen op basis van schema's niet zonder metingen kan heeft Sjaak een Carman voor het lopen gekocht. De Carman zelf was toch niet zo geschikt, want die kon niet om de pols en ontbeert een paar loopessentialia. Die zitten wel op de Forerunner 305 (zie foto). En zo gaat Sjaak niet meer op pad zonder een 'workout' te hebben geprogrammeerd. D1 t/m D3, H en W zijn de hartslagzones die ik nu in acht neem, terwijl ik dat met fietsen maar onzin vind. Het bevalt prima. Met een blessuregevoelige sport als hardlopen is verantwoord trainen ook veel belangrijker dan met fietsen. Daar kan toch weinig mis aan gaan, al is bij fietsen het materiaal natuurlijk weer een heel belangrijke factor. En tijd. Als je een beetje wilt fietsen ben je zo twee tot drie uur kwijt. Met hardlopen is dat toch de helft en bijkomend voordeel: ik maak mijn hoofd sneller leeg tijdens het lopen dan tijdens het fietsen.

Dus vanaf nu: regelmatig loopberichtjes van Sjaak

4 opmerkingen :

Elsje zei

Misschien moet je overwegen om je blog tijdelijk te hernoemen in Sjaak sjokt of, als het goed gaat, Sjaak sprint?

Anoniem zei

elsje lieverd, non-sportgrrlie, jij snapt het helemAAl niet! Een hardloper 'sjokt' niet, en een marathon loper 'sprint' niet. Ze... eh... rennen! Ik ben ook weer begonnen met hardlopen, echt weer op beginner's nivo wegens wat gezondheidstoestanden. Oh de vernedering voor deze ex-marathongrrl! ;-o Ik weet niet of ik ooit de volle afstand ga doen weer maar ik zal jouw training met belangstelling volgen Sjaak. Waar ben je van plan om je marathon te doen trouwens? Rotterdam heeft natuurlijk de reputatie van de snelste tijden (en het is oh-zo-geweldig om daar binnen te komen...) En April is natuurlijk een mooie tijd om te lopen - je zou het kunnen halen als je nu al bezig bent...

Anoniem zei

ha! heb me net ingeschreven voor de Nike Ladies Run in Hilversum in April. In 1997 deed ik dat ook om af te kikken na Rotterdam.

Anoniem zei

Nog even - ik ben niet zo van de al te technische hulpmiddelen maar ben wel benieuwd naar je schoenen, dus als je daar een foto bij kan doen bij een volgende renblog maak je deze (ren)schoengrrl blij ;-)