17 februari 2008

To the limit


foto: tom

Geboren als ideetje tijdens de seizoensopening twee weken terug: de befaamde VO2max test van Erwin. Er was een heus rooster opgesteld en zo mochten Karim en Sjaak tussen de leden van TC Oranje Nassau door een testje afnemen. ook Irma en Anja kwamen nog langs, maar die resultaten heb ik niet meer gezien. Het idee van de VO2max is om te bepalen hoe goed je lichaam zuurstof kan opnemen. Je gaat zitten op de hometrainer, die gaat elke twee minuten 30 watt zwaarder totdat je een weerstand van 360 watt hebt bereikt. De computer registreert je hartslag en samen met je lichaamsgewicht en leeftijd wordt dan je VO2max berekend en je omslagpunt. Het wordt gerelateerd aan je lichaamsgewicht (ml/kg/min). Hoe hoger de waarde, hoe beter. Het is grotendeels je aanleg, maar door training kan je wel verbeteren. Een waarde van rond de 60 is prima. Sjaak haalde 57, Jeroen kwam uit op 52 en Tom op 53. Karim haalde zelfs 61, mede omdat hij bleef doorgaan en met eenn frequentie van 40 zijn knieƫn wist te geselen. Erwin's resultaten werden helaas zonder opzet door Jeroen gewist. Dat is lullig voor beiden, want Jeroen zal dit nog lang horen en was er zelf natuurlijk ook ziek van. Sjaak verwacht dat Erwin hoog zal uitkomen; hij is dan wel explosief, maar kan een inspanning ook lang volhouden. Zo bleef hij op de hoge weerstand (360 Watt) maar op een trapfrequentie van ruim 100 zitten, waar Sjaak terugviel naar de 80. Dat kan alleen als je in staat bent om veel vermogen te leveren en zuurstof in te zetten. Ben benieuwd naar de herkansing die Erwin ongetwijfeld zichzelf gunt. Een leuke test, die om een herhaling vraagt. En daarnaast was het vooral gezellig

2 opmerkingen :

Anoniem zei

Stefan,
Leuk en duidelijk verslag van de Vo2 max test.

Op jouw verzoek zojuist een test gedaan met een wat lagere trapfrequentie. Beginnen met 90 afzwakken naar 80 en bij 24 minuten (had ik me op gericht) 70. Houd het zo dus echt veel langer vol. Jeroen al gebeld dat dit echt werkt en dat hij dit ook op die manier eens moet proberen. Resultaat Vo2 max 63, 4,8 Watt per kilo en 383 Watt max bij een maximale hartslag van 173. Dit laatste krijg ik maar niet omhoog. Misschien de volgende keer nog dieper gaan.

Groeten,
Erwin

Sjaak zei

Ha Erwin
Deze resultaten stellen me gerust: zowel voor de test (die klopt), maar vooral als verklaring voor dat achterwiel dat ik maar niet kan houden als het spannend wordt.

Overigens had ik wel 393W max. Ik ben gewoon nog te zwaar om die kracht in snelheid om te zetten. Ik zou met mijn VO2max 10 km in 36 minuten moeten kunnen hardlopen. Dat is nog een lange weg te gaan...