30 december 2012

Een sportief jaar







Nog één dag en 2012 zit er op. Zelden heb ik een jaar zó veel gesport als dit jaar. De eerste helft stond in het teken van het fietsen van de Touretappe Pau - Luchon . De tweede helft in het teken van het hardlopen waar ik helaas, door uitval op mijn werk -maar ook gelukkig dus- in de laatste twee maanden van het jaar veel  tijd kreeg. Op 144 dagen fietste of liep ik hard. Zeg maar één op de drie dagen dus. Daarnaast ben ik zeker 40 keer in de sportschool geweest en floot ik na de zomer bijna elke week wel een voetbalwedstrijdje. Bijna 4000 km fietste en liep ik bij elkaar, meer dan 200 uur onderweg, waarin ik ruim 30km hoogteverschil overwon en 230.000 kcal verbrandde ik. Een actief baasje dus.

Sport in mijn grote passie. Gelukkig is dat niet heel bijzonder en veel mensen snappen dat wel. Wat me het meest drijft weet ik zelf niet goed., althans wat me het meest drijft. Het is een combinatie van bezig zijn, de zinnen verzetten, aan mijn lichaam werken, fysieke grenzen verkennen, competitiedrang en in de natuur zijn. Een dag niet gesport is een dag niet geleefd.

Herinneringen zijn er aan de ronde door het Sauerland met mijn broer en Jeroen. We reden over een stuk waar ik later tijdens de zomervakantie nog een snelheidsrecord reed. Op dat moment had ik al kennis gemaakt met Strava, de community voor fietsers en lopers. Bij ons vakantieadres lag een heuveltje, de Bollerberg  Dat vroeg om een tijdritje. Ik ben het meest trots op de prestatie die ik daar neerzette. Een klim van 3,8 km, 7,6% gemiddeld en dan 15,1 km/h gemiddeld rijden is best aardig. Uiteraard was ik ook blij met Pau-Luchon (in twee etappes weliswaar), maar door het slechte weer viel die Pyreneeënweek qua fietsen wat tegen.

In het Sauerland vond ook de 'shift' naar het hardlopen plaats. Door de prachtige natuur van het Liesetal kon ik goed mijn eerste kilometers maken. Twee keer liep ik met mijn zoon. Later volgden de temporondjes langs Camping de Berekuil en langere rond Utrecht. Met loopmaatje Bart verkenden we de wegen rond Doorn. Twee keer was is meer dan tevreden met een 'loop'. De Singelloop werd op een prachtige herfstdag een vet PR op de 10 km (42.13, [1.43 sneller]) en een aantal weken later liep ik in een kil Amsterdam over de snelweg op de halve marathon een PR (1.36.30 [2.36 sneller]). De laatste maand voerde ik het aantal kilometers op; zelfs twee keer een 25-loop. Het is de opmaat naar 2013, waarin de Afsluitdijkrun (30 km) het einddoel van het lopen wordt. Het fietsdoel is ook al bepaald: in vier etappes van Genève naar Nice fietsen.




Geen opmerkingen :