23 november 2008

Week van de waarheid


Mochten mijn volgers twijfel over alle plannen hebben geproefd dan klopt dat. Na zondag was dat ook wel terecht. Opbeurende woorden van Marc en even twee dagen rust deden wonderen. Deze week is de zwaarste trainingsweek tot dusver. Over twee weken is de halve marathon in Diever en daar moet in de komende week weer rust voor worden genomen. Maandag besloot ik om een klein uurtje uit te fietsen. Op de lichtste weerstand van de hometrainer, tempo 100 met een paar versnellingen. Lage hartslag. Woensdag een tempoloop. 60 min D1 en 15 min D2. Ik liep beide zonder al te veel moeite. Gemiddelde 13 km/h op het laatst. Had ik het een minuut of 25 volgehouden (en waarom niet), dan had ik een halve voltooid. In circa 1.40. Dat gaf weer hoop. Zeker toen ik de volgende dag hersteld genoeg was voor een zware intervaltraining. Ik liep zelfs een kilometer onder de 4 minuten tijdens één van de intervallen. De snelheid komt er langzaam maar zeker in. En ik had mijn rust/looppauzes nog wel onbewust korter gemaakt dan het schema voorschreef. Datzelfde schema gaf aan dat ik bij vermoeidheid rustiger mocht lopen. Dat was dus niet nodig. En ook belangrijk: ik ben op twee koude avonden gaan lopen, terwijl de neiging om op de bank te gaan hangen ook groot was. Door dit soort trainingen maak ik de vorderingen die nodig zijn. Nog steeds bekijk ik het van week tot week maar ik ben veel optimistischer dan een week terug.

Vandaag een try-out voor de halve marathon van over twee weken:


De eerste 75 minuten dus rustig aan. In het begin kostte het zelfs moeite om in D1 te komen. Wel wist ik dat het later zwaar zou gaan worden. Na Maartensdijk begin ik het een beetje te voelen. Toen het sein naar D2 werd gegeven kon ik voor mijn gevoel goed versnellen. Ik kwam een beetje in de knel met het gekozen parcours en moest op het laatst allerlei lusjes lopen. Uiteindelijk heb ik bijna een halve gelopen in ruim 1.45. Zonder stuk te gaan, op het gemak zelf een groot deel. Maar zwaar was het toch weer op het eind, al was het onvergelijkbaar met vorige week (toen liep ik een kwartier langer, maar in een veel lager tempo). Aan de conditie zal het niet liggen om een snelle tijd tijd te lopen; de benen zullen de doorslag geven.

4 opmerkingen :

Anoniem zei

Zo te zien is je conditie meer dan prima, je moet gewoon geen blessuren riskeren door teveel te pushen. Ben blij dat iemand anders begon over je 'grootte' in de vorig post. Ik dacht ook even '80+ kilo is wel veel om 42 kilometer mee te sjouwen...' Maar wilde je niet ontmoedigen. Want ik ben heel benieuwd naar je vorderingen. Maar juist omdat je nu eenmaal niet de bouw hebt van een hardloper moet je echt heel goed oppassen voor (knie) beschadigingen.

Anoniem zei

@Elma
Dank voor de bezorgdheid. Ik let goed op mijzelf. Heb ook aangeven wat het einddoel is maar ook dat dat bijgesteld kan worden. Deze week wat tempotrainingen gedaan en ik liep in de training zonder echt heel diep te gaan in 40 minuten 9,2 km. De conditie is groeiende.

Anoniem zei

Wist je dat iedere eerste zondag van de maand er een hardloop evenement is bij de Berekuil? Kan je rondjes van 2.5 kilometer lopen, zoveel of zo weinig als je wil, maar dan wel met de wedstrijd element, officieel getimed, gezellig enzovoort ;-) Toen ik in Utrecht woonde was dit gebied een van mijn favoriete trainings rondes. Misschien wat voor jou om mee te doen?

Anoniem zei

Foutje, het is de 2e zondag van de maand - zie
http://cms.avphoenix.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=49