Het
idee kwam vlak voor de kerstvakantie van 2012 uit de koker van Remco.
Een vijfdaagse fietstocht van Genève naar Nice. Bus mee, zodat het echt
op fietsen aan kon komen.
De vluchten heen en terug maakten dat het maar weinig (vakantie)dagen
hoefde te kosten. Toen ik via Jeroen hier weet van kreeg aarzelde ik
geen moment. Dít wilde ik gaan doen. Net zoals vorig jaar die tocht in
de Pyreneeën.
Een
half jaar later stonden negen man (Jeroen, Jan-Pieter (JP), Willem,
Nico, Bob, Erwin, Marco, Ron en Sjaak) op Schiphol om naar Genève af te
reizen. Koos en Theo waren
een dag ervoor al vertrokken met de bus; vol met fietsen en bagage. Een
min of meer willekeurige groep mannen, met dezelfde passie: fietsen in
de bergen. De groep was nog niet eerder volledig geweest, al hadden de
meesten al wel heel wat met elkaar gefietst.
Een strikte leider was er niet; de coördinatie lag bij Koos, Remco en
Jeroen en ik had mezelf over de route ontfermd. Het was daarom extra
zuur dat Remco op het laatst moest afhaken vanwege een knieblessure. Ook
Theo zat nog in de lappenmand na een griep.
De
reis ging vlot en we waren mooi op tijd op het afspreekpunt op de
luchthaven van Genève. De ‘Secteur Français’. Die was echter voor de
buscrew niet makkelijk te vinden.
Na een uurtje vonden we elkaar alsnog en toen ging het snel. Fietsen in
elkaar zetten, fourageren, bandjes op spanning dat soort zaken. Het was
30 graden in Genève en benauwd. De voorspellingen wezen ook op onweer
in de middag dus wilden we niet te lang wachten
met het vertrek.
Net
voor we wilden opstappen stond Marijn (een van de Oranje Nassauers)
daar. Hij was graag meegegaan, maar de groep was al compleet. Hij werkt
in Genève en kon even tussendoor
langskomen. Meefietsen vandaag zat er helaas niet in. De eerste kilometers
werden afgelegd met een oneindig aantal stoplichten. Die bijna allemaal
op rood stonden. En die we maar netjes serieus namen; om op de eerste
dag in Zwitserse handboeien te worden afgevoerd
is ook weer zowat. Bij Annemasse belandden we in Frankrijk en kwamen we
ook over rustiger wegen. Het aftasten van de groep kon beginnen. Hoe
lagen de verhoudingen qua sterkte? Wat was ieders rijstijl? Hoe werd er
gedaald? Binnen 30 kilometer was dat wel duidelijk.
Na
zo’n 50 kilometer begon de weg te stijgen. Een milde aanloop naar de
eerste en enige col van de dag: de Aravis. Maar zoals zo vaak: je kunt
het zo mild houden als je
wilt, maar ook flink gas geven. Na enige tijd ontstond er een mooi
groepje dat met 25-26 km/h omhoog (1-3%) vloog. Theo reed de bus en
bleef zelfs nog wat achter. In St Jean de Sixt werd er hergegroepeerd en
de laatste vooeding en vocht ingeslagen. Wat een
heerlijk gevoel zo’n bus die meereed. Inmiddels was het geheel
dichtgetrokken en oogde de lucht dreigend. We zouden wel zien wat dat
zou brengen.
Welnu:
noodweer! We waren nog maar een dikke kilometer onderweg op de Aravis
of de hemel loosde hagelstenen zo groot (en hard) als golfballen.
Iedereen wist niet hoe snel
hij bescherming moest zoeken. Auto’s stonden stil, de weg was in geen
tijd volledig bezaaid met hagel en het einde der tijden leek nabij. Dat
we niet overdrijven blijkt wel uit de beelden en het filmpje.
Echter,
nog geen kwartier later was het weer droog en konden we de tocht
vervolgen. Erwin en ik gingen volledig loss op deze col. Juist omdat het
niet steil en lang was
konden we volle bak. Met een hartslag van tegen de 180 bereikten we de
top; Erwin uiteraard iets eerder, want die heeft de macht. Achter ons
waren de verschillen ook niet groot en hoorden we elkaars verhalen. Het
filmpje van JP werd met belangstelling bekeken
door de aanwezige Franse toeristen. Het plan om de Col des Saisies ook
te rijden ging de kast in: het was al laat en pittig genoeg geweest.
Na
een winderige afdaling belandden we in een stevige regenbui. Wat heet:
de sluizen gingen open, maar na hagel valt alles wel weer mee.
Desondanks even gestopt en extra
jasjes aangedaan. We waren nog geen vijf minuten op de fiets, toen we
in een file terecht kwamen. Uiteraard rijd je daar met de fiets langs en
eenmaal bij het begin aangekomen waren we getuige van een
aardverschuiving. Alsof dit dagelijkse routine was gingen
de arbeiders tekeer en maakte ze de weg zo goed als het kon weer vrij.
Er bleef een flinke stroom staan, maar daar konden we wel doorheen
fietsen. Langer wachten wilden we niet:iedereen was nat tot op het bot
en stond te rillen.
Daarom was het heerlijk om
weer te kunnen fietsen. Het was vrijwel uitsluitend dalen naar
Albertville en in een straf tempo werd de eerste etappeplaats bereikt.
Het was wel nog tien kilometer verder, met een flink klimmetje erin.
Goed om echt warm te worden. We kwamen nog op het einde
in een flinke bui terecht, maar dat was vlak voor het hotel.
Eenmaal
aangekomen was de ontvangst fantastisch. Onze natte spullen werden
gewassen, er was een tuinslang en sproeier voor de fietsen en er werd
later met liefde en zorg
een biologische maaltijd bereid voor ons. Dat was allemaal goed
uitonderhandeld door Remco en de zus van Koos die als tolk/vertaler het
woord had gedaan. We waren ook de enige gasten daar. Het enige wat
ontbrak was een goede Wifi verbinding, hetgeen de nodige
stress gaf bij deze en gene. Na een korte briefing door Willem en
Sjaak, nam een aantal nog een biertje en een aantal ging vroeg in bed.
De dag van morgen zou bijzonder zwaar worden, maar gelukkig wel met
betere weer in het vooruitzicht. Tevredenheid over
deze dag: enerverend, maar wel en route
De route in Strava en Garmin Connect
De route in Strava en Garmin Connect
2 opmerkingen :
Leuk om te lezen! Was een enerverende 1e dag. Gelukkig kon ik in een garage schuilen tijdens die waanzinnige hagelbui...
Groet,
Willem
Erg leuk verhaal van een bijzondere dag met extremen. Je schrijft ook leuk. Ben benieuwd naar de volgende dag. Groet Marco
Een reactie posten