19 september 2005

5 Col de Joux-Plane

naam: Col de Joux-Plane
Ligging: Fr, Alpen
Hoogte: 1760 m
Stijging:
8,9 % (989 hm) 11,1 km (zuidkant)
6,5 % (711 hm) 10,9 km (noordkant)
Index Salite.ch: 127,5 resp 72,4
Beklommen: 2003


Een berg die lang op mijn verlanglijstje stond was de Joux Plane. Bekend van de Dauphiné en natuurlijk de Tour en gevreesd door de renners. Dat komt omdat het een zware klim is, maar vooral ook omdat deze altijd aan het eind van een bergrit geprogrammeerd werd. De Joux Plane doet mij ook denken aan Peter Winnen en Johan van der Velde die in 1982 daar samen op kop reden en in Morzine nummer 1 en 2 werden. Juist díe dag zat ik niet voor de TV. Vooral de combinatie met een aantal cols ervoor heeft ervoor gezorgd dat de Joux Plane bij mij in de top 5 is gekomen. Twee weken ervoor stapte ik halverwege de Amstel Gold Tourrace nog af met kramp en nul moraal. De dag dat ik de Joux Plane reed overwon ik 5 cols en had ik die dag ´geweldigde benen´ en zodoende kwam het vertrouwen weer helemaal terug. Sjaak´s Resurrection of zoiets dus. Op die laatste dag van de fietsvakantie in 2003 besloot ik de groep voor te gaan en vanuit Le Grand Bornand/St Jean de Sixt eerst de Colombière (1e cat) en de Chatillon (3e cat) te fietsen. Daardoor was ik lekker warmgereden voordat ik met de groep de Joux Plane reed. De profielen hadden we goed bestudeerd en we hadden zelfs de col met de auto verkend. Toen leek die onoverkomelijk steil, maar het was een dag later op 30 x 23 zeer goed te doen. Het steile, wat rommelige begin door de kleine weggetjes in de alpenweiden, werd gevolgd door een stukje vlak. Daarna was het weer aanpoten door het bos met slechts een enkele bocht. Eigenlijk is het daardoor een nare klim, maar het doorkijkje op de Mont Blanc maakt het in één klap een topklim. Je krijgt er ineens weer zin in en daardor ben je in een mum van tijd op de top, die eigenlijk geen top is. De echte col wordt niet genomen, je rijdt er omheen en 2 km moet je nog een stukje omhoog voor de Col da Ranfolly. Daarna is het levensgevaarlijk dalen naar Morzine, de stad van Theo Boot. De Joux Plane is een echte aanrader en ik fiets graag nog eens de noordkant. Nu reden we de klim naar Avoriaz en daarna via een geweldige afdaling terug naar de auto´s via Les Gets.

Een echte renner weet dat hij op de Joux Plane er dus nog niet is en dus reed in de Dauphiné Santiago Botero dáár weg van zijn medevluchter Moncoutié.
De top 10 tot dusver
5 Col de Joux Plane
6 Mont du Chat
7 Passo dello Stelvio
8 Ballon d´Alsace
9 Port de Larrau
10 Ruiterberg

Geen opmerkingen :