18 september 2005

De top 10 van Doesbrand


Doesbrand is een sterke fietser. Sjaak heeft vooral in het begin van zijn ´serieuzer gaan fietsen periode´ veel met hem samen gereden. Wij waren destijds behoorlijk aan elkaar gewaagd en jutten elkaar op al waren we uiteindelijk de Broedertwist Voorbij. Doesbrand had een verleden van fietsvakanties met het toenmalige vriendje van onze zus (hij mocht wel samen met hem in een tentje kennelijk), op Gazelles en Koga´s vol met zware bepakking en nog niet corresponderende verzetten. Later werd dat beter met een Benotto, wederom een Gazelle en sinds een jaar of 5 een heuse Brands van staal zonder poespas. In de eerste jaren -met uitzondering van 1990 toen André ons keer op keer loste- streden Sjaak en Doesbrand om de cols, met als hoogtepunt 1989 waarin we in een week zoveel mogelijk fietsen in de Franse Alpen. Later haakte Doesbrand wat af bij de jaarlijkse fietsvakanties maar elk jaar was er wel een rondje Ronde Hoep, een toertochtje door de duinen of Heuvelrug dan wel een Ardens dagje om het gevoel van vroeger te doen herleven. Doesbrand is een ware fietsforens, heeft een bakfiets, fietskar en dat soort zaken en verdient daarom een plekje op Sjaak Schakelt. Zijn ongecensureerde top 10 die hij aan Sjaak liet weten:

1 Parpaillon (zwaar, anders, alleen, het gevoel iets te doen wat je niet meer nog een keer gaat doen)
2. Galibier vanaf de Telegraphe, samen met jou, ijskoud boven komend
(1989)
3. Ballon d'Alsace: zie
4. Mont Ventoux
5. Een of andere onbeduidende, vast nog wel terug te vinden col die ik fietste, Guilad weet dat nog wel toen ik net hersteld was van mijn tweede hernia (2002)
6. Izoard
7. Alpe d'Huez
8. Tourmalet
9. Glandon (vooral die ene keer dat we 'm vanuit Allemond reden op een van de laatste dagen tijdens de '88 reis. Volgens mij heb ik nooit meer lekkerder een col op gereden dan toen, de Glandon ging helemaal op 42 x 19 en 42 x 21) (verzettenreeks van de Benotto 1988: 52/42 x 15-17-19-21-24-28)
10. Keutenberg (die ene keer dat ik zonder warming up meende te moeten bluffen dat ik er zo tegenop reed, op jouw Myata)

Geen opmerkingen :